Cookie control

Voor een optimaal gebruik van de Wacker Neuson website en voor verdere optimalisaties er cookies worden gebruikt. Door steeds de Wacker Neuson website surfen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Main Navigation

Main Content

Meer materiaalomslag: Wacker Neuson treedt met de WL95 tot de zware laderklasse

Wacker Neuson maakt zijn debuut in de zware wielladerklasse. De nieuwe 10-tons lader is de grootste, maar nog steeds compacte lader van Wacker Neuson. De veelzijdige uitrusting overtuigt met de nieuwste ecospeedPRO-aandrijving, optimaal comfort en twee motorvarianten die voldoen aan de nieuwste emissienormen.

Wacker Neuson WL95

Voornamelijk grote bouw- en recyclingbedrijven hebben regelmatig te maken met een hoge materiaalomslag. Voor deze bedrijven biedt Wacker Neuson nu de grootste wiellader in het assortiment: de WL95 met een totaalgewicht van 10 ton. Het productassortiment werd uitgebreid naar aanleiding van vele verzoeken vanuit klanten. De WL95 is beschikbaar vanaf januari 2019. Zoals alle wielladers van Wacker Neuson is het nieuwe model voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting. Bovendien kan al naar gelang de toepassing en voorkeuren bijv. de motor, aandrijving, cabine of hydrauliek op maat geconfigureerd worden.

Nieuwe aandrijving ecospeedPRO
De 40 km/u-uitvoering van de WL95 is uitgerust met de innovatieve aandrijving ecospeedPRO. Dit is een traploze hydrostatische overdrive die hogere trekkrachten en rijsnelheden bereikt. Daarnaast scoort deze met de typische compactheid, energie-efficiëntie en optimaal bestuurderscomfort van Wacker Neuson.

Naast de bekende positieve eigenschappen die bekend zijn voor hydrostatische aandrijvingen, zoals eenvoudig achteruitrijden, goede dosering en fijne bestuurbaarheid, inchen en remkrachtondersteuning, maakt de ecospeedPRO het daarnaast mogelijk om in het gehele snelheidsbereik van 0 tot 40 km/u zonder schakelen te rijden. Dit biedt de bestuurder een zeer hoog rijcomfort, omdat de trekkracht niet onderbroken wordt. Voornamelijk in typische werksituaties, zoals omslagwerkzaamheden in de Y-cyclus, bestaat er een grote behoefte aan constante stuwen trekkracht bij rijsnelheden van 10-20 km/u.

Twee motorvarianten: gereed voor de nieuwste emissienormen
De WL95 wordt aangeboden met twee motorvarianten: met een 3,6 liter Deutz-motor met 100 KW/136 PK en DOC/SCR-systeem voor de uitlaatgasreiniging, volgens de momenteel geldende emissienorm fase IV. Optioneel is aanvullend een dieselroetfilter (DPF) verkrijgbaar, die nu al gecertificeerd is voor de fase V, die per 2020 van kracht is. De andere mogelijkheid is een 4,1 liter motor met 115 KW/156 PK, eveneens van Deutz. Deze is uitgerust met een uitlaatgasnabehandeling met een DOC/DPF/SCR-systeem en voldoet ook nu al aan de toekomstig geldende emissienorm V. Dit toont aan dat ook de motors van de nieuwe modelserie op de toekomst gericht zijn.

Compacte afmetingen, comfort en ergonomie
De laadarm heeft een scharnierpunt van 3,80 m en kan daardoor gemakkelijk elke vrachtwagen met hoge laadbakranden laden. De bestuurder heeft bovendien altijd een zeer goed en direct zicht op het aanbouwdeel. Het totale gewicht van de wiellader bedraagt 10 ton en biedt een kieplast van meer dan 5,7 ton voor een efficiënte materiaalomslag.

Ondanks de nieuwe grootteklasse heeft Wacker Neuson aandacht besteed aan de compacte afmetingen. Met bak heeft de WL95 een totale lengte van 6,50 m en een breedte van 2,39 m. Achter is de machine uitgerust met een knikbesturing en pendelas voor optimale wendbaarheid en tractie. De draaicirkel bedraagt slechts 4,90 m en 2,45 m aan de binnenkant van het wiel. De WL 95 kan transportwerkzaamheden met een aanhangerbelasting van tot wel 18 ton uitvoeren. Om de aanhangerbelasting veilig te verplaatsen wordt zowel een pneumatische rem met twee leidingen als een hydraulische aanhangerrem aangeboden.

De ruime cabine met goed zicht rondom is ontwikkeld volgens de nieuwste inzichten op het gebied van ergonomie en overzicht. Alle bedieningselementen in de cabine van de WL95 bevinden zich in het zicht en zijn gemakkelijk bereikbaar. Dankzij het grote digitale 7"-display heeft de bestuurder steeds het overzicht over de machine en de belangrijkste functies. Indien nodig kan via het bedieningselement "Jog Dial" het debiet hydraulische olie handmatig worden ingesteld. Dit komt van pas als de machine een hydraulisch hulpwerktuig gebruikt, dat niet het volledige hydraulische vermogen van de machine nodig heeft. De bestuurder kan zo fijngevoelig en energiezuinig werken met de machine en de hulpwerktuigen. De console is bevestigd aan de luchtgeveerde stoel om een comfortabele rijervaring mogelijk te maken. De standaard airconditioning zorgt voor een goede luchtstroming in de cabine en zorgt ervoor dat de bestuurder kan werken zonder moe te worden.

Tijdens de ontwikkeling werd ook aan de onderhoudsvriendelijkheid gedacht. De motorkap kan gemakkelijk omhoog worden geopend en de cabine kan tot halverwege worden gekanteld. De spatborden zijn afneembaar en in combinatie met andere gemakkelijk toegankelijke revisiekleppen kan het onderhoud eenvoudig uitgevoerd worden, omdat alle belangrijke onderdelen toegankelijk zijn.